Nieuws

Lustrumreis!

Op dinsdag 14 mei was het dan eindelijk zover. De reis, naar een onbekende bestemming, ging eindelijk beginnen. Heel geheim was de bestemming inmiddels niet meer helaas. Maar er is iemand die zich hier nog steeds erg schuldig over voelt, dus we hebben het hem vergeven. In de bus ontving iedereen een programmaboekje, waar de bestemming groot op stond. We gingen naar PRAAG! Gelukkig reageerde iedereen minstens net zo enthousiast als dat wij waren en konden we vol goede moed vertrekken. Een dubbeldekker gevuld met 75 Veraclessers en Veralumni: dat beloofde wat.

De hele nacht hebben we gereden naar Praag. Voor de één was de rit net wat zwaarder dan voor de ander en er werd geprobeerd zoveel mogelijk slaap te pakken nadat de nodige biertjes en bozu’s waren genuttigd. Oordopjes, kussentjes, dekens, slaapmaskers; je kan het zo gek niet bedenken of men had het meegenomen in de hoop wat beter te kunnen slapen in de bus. Of het heeft geholpen laten we in het midden. Rond 7:30 naderden we de grens van Tsjechië, wat betekende dat we al bijna in Praag waren! We liepen wat voor op schema, maar dat zorgde alleen maar voor meer tijd in Praag. Rond 11:00 kwamen we dan ook aan bij het hostel en werden we allemaal herenigd met Lars. Hij reisde niet met ons mee vanuit Groningen, maar nam de Flixbus vanuit Kopenhagen en deed 16 (!!) uur over de reis naar Praag. Je moet er wat voor over hebben om je groene vrienden weer te kunnen zien.

De eerste dag stond vooral in het teken van eigen invulling. Het ene groepje besloot om een terrasje te pakken in het centrum van Praag, terwijl een ander groepje besloot lekker rustig aan te doen in het park naast ons hostel. Al met al een relaxte middag waarbij iedereen kon bijkomen van de lange busreis.

Voor het avondeten verzamelden we op het dakterras van ons hostel, waar we gezamenlijk pizza gingen eten. De LustrumCie, bestuur en andere vrijwilligers vertrokken met de metro naar de PizzaHut om daar 75 pizza’s op te halen. De hele toko was overbelast, de terugreis liep niet geheel soepel en Maaike wacht nog steeds op haar pizza. Maar gezellig en knus op het dakterras was het zeker wel! Er werden genoeg Tsjechische biertjes geproefd en daarna was het tijd om het nachtleven in Praag te verkennen. We eindigden met z’n allen in een Ierse pub die verdacht veel op de Brouwerij leek als je je ogen half dicht had. Daar werd karaoke gezongen en er kwamen verschillende Nederlandse hitjes voorbij. Een geslaagde eerste dag! Behalve de tram voor de deur. Het was nogal taai toen we erachter kwamen dat deze 24/7 voor het hostel langs denderde en een soort van aardbeving veroorzaakte die voelbaar was vanuit je bed.

Op dag 2 begonnen de activiteiten voor alle groepen. De groep van 75 man was opgedeeld in 3 subgroepen, waarmee we de hele week 3 verschillende activiteiten hebben gedaan. De eerste activiteit was een bezoek aan de Praagse Burcht. Vanaf daar had je een prachtig uitzicht over Praag en je kon er een kathedraal bezoeken met prachtig glas in lood. Helaas heeft niet elke groep de kathedraal kunnen bezoeken, maar de foto’s van de ramen zijn terug te vinden op menig Veraclesser’s instagramprofiel.

Ook was het op dag 2 tijd om naar de beergarden te gaan. Maar na veldverkenning van dames zeum en aanhang kwamen we er helaas achter dat de beergarden gesloten was. Niet getreurd, we zochten wel iets anders om ons mee te vermaken. En zo eindigden we eerst in een club waar de sangria ‘gratis’ was. Er bestaat nog steeds een onderlinge discussie over of er nou wel of geen alcohol in de sangria zat. We zullen het helaas nooit weten. Daarna vertrokken we naar de Duplex/Duplo club. Hier moest je eerst een tijdje in de lift staan om op de 6e etage uit te komen. Maar, je had er wel een dakterras. Dus het was het helemaal waard en we hebben erg genoten!

De derde dag was voor menig reiziger al iets zwaarder en de kater begon zichtbaarder te worden. Gelukkig hadden we ook een hele grote groep onuitputtelijke mensen mee, waarvan het leek alsof ze nooit moe waren. Deze dag ging er een clubje mensen naar de bierproeverij. Het was de bedoeling om van de ene naar de andere brouwerij te lopen, maar 20 minuten blijkt te ver voor een brakke Veraclesser. Verscheidene stepjes en trams moesten het dan ook ontgelden om ons naar de volgende brouwerij te brengen. We proefden allerlei lekkere biertjes en sloten de proeverij af met een hapje eten. Wederom een geslaagde dag! En op deze avond stond de activiteit ‘overnachten in de club’ op het programma. We gingen naar de beruchte club met 5 verdiepingen. Een hele boel trappen, maar ook een hele boel verschillende zalen met verschillende muziek genres. Voor ieder wat wils zeggen we dan maar. Er werd zeker overnacht in de club, want het laatste volk druppelde pas rond 7 uur in de ochtend het hostel binnen hebben we gehoord.

Op de laatste volledige dag in Praag was er ook nog een groepje wat de stadswandeling mocht doen. Al de hele week zag de laatste groep er tegenop na de verhalen van de eerste groep. Zij hadden een semi-hardloopwedstrijd achter de rug nadat ze het tempo van hun tourguide wilde bijhouden. Gelukkig had de laatste groep wat meer geluk en had hun tourguide wat minder haast. Er werd zelfs een drankspel gemaakt van de wandeling, onder anderen bij elk jaartal namen ze een slok.

Zaterdagavond was er nog ruimte voor eigen invulling. Mensen gingen nog lekker uiteten of bezochten nog wat bezienswaardigheden die ze graag wilden zien. Overnachten in de club werd ook wederom letterlijk genomen door een deel van de groep. De terugreis was een zorg voor morgen en er werd op een goede manier afscheid genomen van het Praagse nachtleven. De groep eindigde wederom in de Ierse karaokebar, waar nog voldoende liedjes zijn gezongen.

De ochtend erna was daardoor wel een beetje taai voor een deel van de reizigers, maar ook dat mocht de pret niet drukken. Onze buschauffeur Gerrit wist ons in een krappe 10 uur weer naar Groningen te rijden. Onderweg hadden we genoeg tijd om wat slaap in te halen, slecht te gaan of gewoonweg na te genieten van de fantastische reis die we achter de rug hadden.

Het was vooraf best spannend voor ons als commissie, want wij waren nog niet eerder met zo’n grote groep Veraclessers op pad geweest. Maar wat is het een geslaagde reis geworden! We zijn allemaal heelhuids teruggekomen in Groningen en hebben onvergetelijke dingen meegemaakt. De knoladt is iets wat (helaas) nog lang in ons geheugen gegrift staat en we zijn bang dat onze voorzitter Bram ons hier zeker nog eens mee zal lastig vallen tijdens een commissie avondje.

Dan komt er nu natuurlijk nog een speciaal dankwoordje. Vooral voor Marieke en Wietske, die met z’n tweeën (!!!) de gehele reis in elkaar gedraaid hebben. Ontzettend knap als je het ons vraagt, vooral met de lustrumweek al achter de rug. En dan ook speciale dank naar onze penningmeester Ruben, die met gevaar voor eigen bankrekening zijn hele financiële hart heeft gegeven voor deze reis.

We hopen dan ook dat jullie deze reis niet snel zullen vergeten en wie weet dat jullie er over 5 jaar weer bij zijn. Waar we dan heen gaan blijft nog even een verrassing, maar als je het aan Lars vraagt verklapt hij het misschien wel ;). Mensen, wij hebben ontzettend genoten en sluiten hiermee dan écht ons commissiejaar af. Het had niet beter gekund! Bedankt voor de geweldige reis, jullie vertrouwen en alle fantastische herinneringen die jullie met ons hebben gemaakt in Praag. Tot over 5 jaar! LUSTRUMCIE OUT

Vlammend vooruit - het groene vuur zal altijd blijven branden